Mit tudnak a telítetlen zsírsavak?

46447289142_96bee67773_b.jpg

Miért muszáj enni a zsírsavak bizonyos fajtáiból? Mit csinálnak a szervezetünkben? 

A táplálékkal elfogyasztott telítetlen zsírsavak óriásai hányada energiává ég el. Azonban egy részük biológiai feladatokat is el szokott látni.

dia2_1.PNG

A sejteket egy kettős membrán határolja. Leginkább zsírsavak alkotják, két sorban, fejjel ellentétesen fordulva egymásnak. Ennek a határfelületnek rugalmasnak és könnyen helyreállíthatónak kell lennie. Ha csak telített zsírsavak lennének benne, akkor túl merev lenne. Hogy miért merevek a telített zsírsavak? Az előző részben írtunk róla: LINK

dia3uj.png

A telítetlen zsírsavak sokkal változatosabb mozgásra képesek a hajlékonyabb gerincük miatt. A sejtekből kifele és befele is jutnak bizonyos dolgok. Ahol gyakran történik felvétel vagy leadás, ott a sejtburoknak igencsak rugalmasnak kell lennie, és gyorsan helyre kell tudnia állni. Ezért itt sok-sok telítetlen zsírsav gyűlik össze, főleg hosszú láncúak és egyben többszörösen telítetlenek. Ők már olyan figurákra is képesek, mint Neo a Mátrixban!

36lrq7.jpg

Sajnos, a legspécibb mutatványokat tudó többszörösen telítetlen zsírsavakat nem tudjuk magunknak előállítani. A legismertebb két típusuk az omega-3 és az omega-6 zsírsavak. Őket például muszáj valahonnan evéssel beszereznünk. Ezért esszenciálisnak is hívjuk őket.

dia4_1.PNG

Az omega zsírsavak hosszúságuk és telítetlenségük mértéke miatt képesek arra, hogy egy darabjukat felhasználják üzenetek továbbítására. Ezek az üzenetek nagyon sokfélék lehetnek. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak esetében főleg az alábbiakat ismerjük:

dia5.PNG

Az omega-3 zsírsavakat arról ismerjük, hogy segítik a sejtek túlélését, szerepük van a gyulladás csökkentésben. Ez azonban csak egy része azoknak kéréseknek, amelyekről informálják a sejtmagot. Az omega-3 zsírsavak leginkább halakban, agyvelőben, lenmagban, dióban, kendermagban, chiamagban és ezek olajában fordulnak elő.

dia6.PNG

Az omega-6 zsírsavakat egyesek veszélyesnek állítják be, pedig alapból nem is azok, csak néha ők a rossz hírek hozói (de ezeket is át kell adnia valakinek... ). Például szerepük van a sejtek halálában, vagy a gyulladásos folyamatok növelésében. Szükség van arra is, hogy ezeket az utasításokat tovább adja "valaki". A sérült, öreg sejteket el kell pusztítani, mert különben ezekből rákos sejtek is kialakulhatnak. Ha betolakodót észlel a szervezet, el kell indítani a gyulladásos választ annak eltávolítására. Már nem is olyan rossz ez, ugye? Azt se feledjük, hogy ez nekik is csak a munkájuk egy része: sok minden mást, pozitív híreket is továbbítanak. Az omega-6 zsírsavak leginkább szőlőmagban, dióban, szójában, szezámmagban és ezek olajában valamint kukoricaolajban fordulnak elő.

dia7_1.PNG

Az, hogy milyen arányban eszünk az omega-3 és omega-6 zsírsavakból befolyásolja, hogy milyen arányban lesznek jelen a sejtek membránjában. De, hogy milyen arányban lenne a legegészségesebb omega-3 és omega-6 zsírsavakat fogyasztani, egyelőre nem lehet tudni. Korábban ugyan voltak tippek, ez igaz, de a komolyabb tudományos szervek szerint jelenleg nincs pontos válsz (források: LINK1, LINK2). A változás annak is köszönhető, hogy idővel újabb és újabb üzeneteket fedeznek fel a tudósok, amelyeket az említett zsírsavak adnak át, továbbá, hogy más omega zsírsavak is vannak a világon, melyek szintén küldözgetik az infót a sejtmagba.

Két dolog biztos: a saját sejtjeinkben és az összes táplálékunkban is mindig több az omega-6 zsírsav, mint az omega-3, valamint, hogy mind a kettőből muszáj fogyasztanunk.

Ugye milyen izgalmasak a telítetlen zsírsavak?

dia8.png

 

dia10.png

A bejegyzés trackback címe:

https://napitaptudas.blog.hu/api/trackback/id/tr814981604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kövesd a táptudatokat Facebookon!

A csapat

 

Papp Andrea
szerző, gasztrobiológus

Kedvenc alapanyag: gombák
Kedvenc étel: anyukám lebbencslevese

 

_____________________________________

Nagy-Lackó Balázs
régész, néprajzkutató

A táplálkozástörténeti témák és a népi táplálkozással kapcsolatos cikkek felelőse.

Kedvenc alapanyag: articsóka
Kedvenc étel: az otthoni vasárnapi tyúkhúsleves

 

_____________________________________

 Zsignár Attila
lektor, szerkesztő

Első osztályú troll távoltartó és ötletelő társ.

Kedvenc alapanyag: csicseriborsó
Kedvenc étel: görög saláta

_____________________________________

 Papp András
lektor, szerkesztő 

Első osztályú troll távoltartó és ötletelő társ. 

Kedvenc alapanyag: az általam gyűjtött gombák
Kedvenc étel: kapros-tejfölös zöldbableves kolbásszal

http://napitaptudas.blog.hu/