Koronavírus a csomagoláson?

food-2725415_1280.jpg

Meddig marad életben? Meddig fertőz? Csomagolt vagy csomagolatlan élelmiszert vegyek? Jogos kérdések, nehéz válaszok…

Ez a poszt nem azért íródik, hogy bagatelizálja a helyzetet! Igenis legyünk elővigyázatosak, és nem árt a plusz óvatosság. Viszont nem kell szkafanderben főzni, sem hypós vízbe áztatni mindent amit csak lehet… 

Sok helyen lehetett olvasni, hogy a koronavírus akár két-három napig is életben marad bizonyos felületeken. (Mielőtt jönnének a kommentek, tudom, nem egyértelmű, hogy a vírusokat élőlénynek tekinthetjük-e. Érdekes kérdés, hogy ezt életben maradásnak lehet-e hívni, felbátorodva számos tudományos cikk szóhasználatán, én is merészelem így nevezni most.) 

Kartonon 24 órán keresztül mutathatóak ki, műanyag és rozsdamentes acél felületen két-három napig. Megtaláltam azt az egyetlen darab kísérletet, ahol ezt a kérdést vizsgálták és most mindenki erre hivatkozik. Ami jogos, mert egyelőre nincs más. Viszont azért ne kezdjünk el olyan dolgokat vizionálni, amit ez a kísérlet nem bizonyít. Éppen ezért mesélek kicsit róla konyhanyelven. 

 

Szóval az alábbiak történtek:

A felületeket közvetlenül lespriccelték vírust tartalmazó folyadékkal. A folyadékokban a vírus koncentrációja hasonló volt ahhoz, ami emberekből származó felső és alsó légúti mintákból volt kimutatható. Nem kiköhögött slejmben, nyálban található vírus mennyiséghez volt hasonló. A mintákat folyamatosan azonos hőmérsékleten és páratartalom alatt tartották. Ezek az értékek egyébként megfeleltek egy átlagos lakás hőmérsékletének és páratartalmának. Bizonyos időközönként mintát vettek a felületekről, és sejttenyészeteket oltottak be a vírussal, majd megnézték, mennyi sejtkultúra fertőződött meg. (Konkrétan szavannacerkóf majom veséjéből származó sejtklónokról van szó).  Ebből pedig visszakövetkeztették, hogy mennyi életképes vírus volt az adott felületen bizonyos időpontokban.

Könnyű belátni, hogy steril, kísérleti körülményekből származnak az eredmények. A lényegében petricsészés majomvese sejt klónok pedig távol állnak a komplex immunrendszerrel rendelkező emberi testtől. 
46291373491_704576099e_c_1.jpg

(Kép: flickr.com, NIH)

Ettől természetesen még következtethetünk belőle arra, mi történhet a való életben. Igaz, hogy nekem csak egy BSc-s diplomám van biológiából, de semmiképp sem jelenteném ki azt, hogy kartonpapírról egy napig, műanyagról, acélról pedig két-három napig is meg lehet fertőződni az új típusú koronavírussal. Ki lehet mutatni a vírust, igen. Azonban, hogy ránk nézve meddig és mennyire fertőző arról még nem tudunk konkrétumot mondani.

Azt is fontos, hogy a vírusok mennyisége folyamatosan, meredeken csökkent. Oké, hogy műanyagon három nap múlva is mutattak ki vírust, de nagyon minimális mennyiséget. Egyelőre azt se tudjuk hány darab vírus kell ahhoz, hogy meg tudjon minket fertőzni. Érdemes megnézni a vírus felezési idejét is. Azaz mennyi idő múlva pusztult el a vírusok fele. Ez karton esetében 3,5 óra, 5,6 óra acélon és 6,8 óra műanyagon.

Tudom, van ez az új hír, hogy levegőn keresztül is terjedHET a vírus. Nos, ez nincs bizonyítva, nagyban vitatkoznak a tudósok, hogy lehetséges-e. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy ha terjed is a levegővel (nyálcseppek, takony és egyéb vivőközeg nélkül), akkor is inkább a szűkös, nem jól szellőző helyeken terjedhet így. 

Akkor lássuk mi van a csomagolással

Eddig még nem jelentettek olyan esetet, hogy élelmiszer (vagy bármilyen) csomagolásról, vagy akár élelmiszerfogyasztás által kapta volna el valaki az új típusú koronavírust. Nyilván ettől még nem árt az óvatosság. Főleg akkor, ha valaki a kockázati csoportba tartozik!

Már számtalan helyen leírták miket lehet tenni, hogy tutibiztosra menj: 

  • Kint lehet hagyni a teraszon, előszobában az élelmiszert néhány napig (ha nem kell neki hűtő persze).
  • A műanyag- és fémcsomagolásokat le lehet mosni szappanos vízzel, alkohollal, egyéb fertőtlenítővel. 
  • Ha leszedted a csomagolást, moss kezet, mielőtt az élelmiszerhez nyúlnál.
  • A zöldséget, gyümölcsöt alaposan mosd le folyó víz alatt, különösen, ha nyersen eszed meg őket.

Senkit sem szeretnék lebeszélni ezeknek a biztonsági intézkedéseknek az elvégzéséről, csak ne a rettegés motiváljon! Mert ahogy olvashattad a posztban is, nem arról van szó, hogy embereket két-három nap elteltével is megfertőzött a vírus amiatt,  hogy megfogtak egy vírusos konzervdobozt, stb. 

És akkor a végére pár szó a csomagolásmentességről. Hála az égnek egyre nagyobb divat így vásárolni. Szerintem sokakat a koronavírus sem tud eltántorítani ettől. Nyilván itt jön a képbe a bizalom. Nagyon szuper, hogy vannak kistermelők, bevásárlóközösségek, kis kézműves pékségek és sorolhatnám. A legszerencsésebb olyan helyről vásárolni csomagolásmentesen, ahol ismerjük a gyártót, eladót és tudjuk, hogy minden higiéniai szabálynak megfelel. Most meg pláne. Ettől függetlenül egy szupermarketben is meg lehet venni a csomagolás nélküli árut továbbra is, csak figyeljünk oda az élelmiszerbiztonságra, lásd fentebb. Persze az egészségünk a legfontosabb, így ha valaki jobban érzi magát attól, hogy most amiből lehet, a csomagolt verziót választja, szerintem teljesen rendben van. 

Vigyázzunk az egészségünkre, de azért az épelméjűségünket is próbáljuk megőrizni. Nem kell jobban aggódni, mint amennyire ésszerű.

Bővebb infó élelmiszer-rendeléssel, és higiéniával kapcsolatban a Felelős Gasztrohős Alapítvány oldalán.

Források:

The New England Journal of Medicine

LiveScience

Borítókép: pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://napitaptudas.blog.hu/api/trackback/id/tr2515591076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2020.04.04. 23:18:14

De egyértelmű, hogy a vírusokat nen tekintjük élőlénynek, ugyanis nincs anyagcseréjük, és önmagukban reprodukcióra sem képesek.
A Covid-19 pedig nem a vírus, hanem a betegség neve, amit a SARS-CoV-2 vírus okoz. (Covid-19 : COronaVIrus Disease (20)19)

baryll 2020.04.05. 07:39:13

Lenne egy kérdésem. Ha mondjuk már megkaptuk a kórságot, akkor az az életünk végéig velünk lesz, vagy ki lehet gyógyulni belőle úgy, hogy teljesen eltűnjön a szervezetünkből a vírus? ( Hasonlít ez a nyavaja mondjuk az AIDS-hez, amiből tudtommal nem lehet kigyógyulni, vagy inkább a " mezei" influenzához hasonlít, amiből idővel ki lehet gyógyulni?)

Istencsászáralfakirály 2020.04.05. 08:00:08

Azt is csinálják páran, hogy ha vesznek egy péksütit/zssemlét,/kenyeret... akkor a 250 fokra melegített sütőbe beteszik fél percre. Ez hatásos a vírus ellen, ami a péksütin lehet?

solo 2020.04.05. 08:34:24

Érdekes, hogy ezeket a dolgokat, időket eddig nem sikerült kitalálni, mivel az elmúlt 3-4 hónapban volt azért rá pár 2-3 nap, hogy tesztelhessék.
A másik meg a hogyan terjed.. Hát, azt is kétlem, hogy ahol most 10 meg 100 ezer emberek vannak fertőzve, azok mind egymásra köhögtek meg tüsszögtek és csakis a repülő takony lehet a továbbadás módja! Jó, tudjuk, a meditarrán népek örökké pusziszkodnak, de mi a helyzet a svájciakkal vagy épp Amerikával !? Hogy a faxban lett ennyi fertőzött, ha csak a cseppfertőzés játszik!?

scsaba1 2020.04.05. 08:55:59

@baryll:

Mezei influenzához hasonlít - ebben a tekintetben. Sőt úgy néz ki, hogy valamiféle védettség is kialakul ellene, aminek az időtartama még kérdéses de évekre becsülik, ill. valószínűleg. másodjára (ha van másodjára) az immunrendszer is hatékonyabban küzdi le. De jelenleg mi vagyunk az "indiánok" . Ill talán kevéssé változékony, mutálódó vírusról van szó, ami megkönnyíti az ellene való oltóanyag kifejlesztését. Különböző utakon, de egy rahedli nagy cég dolgozik rajta.

Kis személyes: Mindkét sógornőm Londonban él, mindketten megfertőződtek. Jól vannak, tüdő- és végtagfájdalom, láz-hőemelkedés és ízérzékelés részleges elvesztésével de talán túl vannak rajt. (Kösz, hülye angolok, angol hülyék...)

Bela Voltam 2020.04.05. 09:05:32

"a koronavírus akár két-három napig is életben marad bizonyos felületeken."

Mondjuk inkabb azt, hogy 2-3 napig fertozokepes.

i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2020.04.05. 09:24:41

@riel: Itt csak a vírus örökítőanyagát (a koronavírusnál ez RNS, nem DNS) mutatták ki 17 nap múlva is, amiből aztán egyáltalán nem derül ki, hogy egyáltalán kvázi életképes vírus volt-e. Ez a módszer abszolút pontatlan, nem is értem hogy lett belőle sajtóhír.

i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2020.04.05. 09:27:03

@Hammer: Igen, én is pont így tanultam. Aztán most utánaolvasta a dolognak, kiderült hogy már nem nincs meg a tudományos konszenzus. Megy a vita a témában. Nyilván ennek ehhez az élőlény kritériumait is újra szeretnék definiálni páran.

Köszi, a covid19-et javítottam.

riel · http://amatorfutoleszek.blog.hu/ 2020.04.05. 09:34:53

@i.a.p.: Nem értek hozzá, mi kell ahhoz, hogy még mindig működjön, csak mint laikus fennakadtam rajta, hogy ilyen sok nap után is megtalálták még. Persze lehet, hogy az őslény kutatásban is RNS-t nézegetnek, pedig ott kicsit több, mint 17 nap telt már el :-)

zdemeter 2020.04.05. 09:36:30

Arra azért kíváncsi lennék, hogyan mutatod ki a fertőzés után egy-két héttel, mikor a tény bebizonyosodik, hogy a fertőzés a boltban köhögő Dezső bácsitól vagy a polcról levett utolsó csomag wcpapír csomagolásáról jutott a szervezetbe.

Munyi cica 2020.04.05. 09:58:34

Ez nagyon hasznos és megnyugtató, egyet is értek, én is így gondoltam, nem is rettegek, de akkor hogyan kapják el mégis olyan sokan? Főleg Olasz- és Spanyolországban, mit csinálnak rosszul? Ha ételbe belekerül valamilyen módon mégis, vajon hány napig marad fertőzőképes a vírus?

Gyorgy007 2020.04.05. 10:14:44

Lesz itt is robbanás szerű növekedés a fertőzöttek számában 2 hét múlva.
Péntek, szombaton megkapta a kisebbség a segélyt és ellepték az üzleteket, ahol minden szabályra magasan tesznek. :(
Fogdosnak, nagy családdal járnak, egymás nyakán lihegnek.
A fegyelemzettség és a szabálykövetés NULLA részükről.

2020.04.05. 10:15:48

7 milliárd emberből kb. 1 millió a regisztrált fertőzött, ha ezt megszorozzuk mondjuk 100-al, (hogy megközelítsük a tényleges fertőzési számot) akkor se vészes, az elterjedtsége.

Annak kéne utánanézni, hogy mennyi kórokozó kell egy gyenge immunrendszerű ember megfertőzéséhez, és mennyi kell egy erős egészséges fiatalnál.

MEDVE1978 2020.04.05. 10:21:50

Itt különlegesen érdekes lenne egy terület, ahol nagyon kevés kutatás van. Ez pedig arról szól, hogy a vírus kis koncentrációja által okozott megbetegedések kevésbé súlyosak-e, mint a nagyobb koncentráció által okozottak. Az influenza és a szintén koronavírus SARS esetében ugyanis kimutatták, hogy ha kevesebb vírus fertőzött meg valakit, akkor a kórlefolyás enyhébb. Persze ez csak átlag, de nagyon sokat jelenthetne. Például, ha ez van, akkor egyértelműen megéri maszkot venni, hiszen az csökkenti a légútakba jutó cucc mennyiségét. Ugyanez igaz a csomagolásokra is. Nyilván normál esetben ha egy koronavírussal fertőzött ember megfog (nem letüsszent) egy csomagolást a boltban, maradhat azon kis mennyiségű vírus. Viszont, ha ez így van, akkor elég lehet az a fertőzésveszély minimalizálásához, hogy mindent kicsit letörölsz. Ha viszont kis mennyiségű vírus is ugyanolyan hatásfokkal fertőz, akkor a maszkok hatása is korlátozott és a csomagolásokat is nagyon le kell mosni.

baryll 2020.04.05. 10:49:32

@scsaba1: Köszi a választ! Azt esetleg tudod, hogy más betegségeknél is jellemző tünet ez az íz- és szaglásérzékelés időleges megszűnése, vagy ez kimondottan csak erre a mostani betegségre jellemző tünet?

zsolt64 2020.04.05. 13:37:02

Rettentő egyszerű kérdéseim lennének:
1. Ha egy lakást bezárok egy hétre az biztonságos utána ?
2. ha a lakáskulcsomat forrásba lező vízbe dobom és otthagyom kihűlni biztonságos ?
3. ha a törülközöt ami azért még nem igényel mosást egy lavórba leöntöm 10 liter forrásban levő vízzel és hagyom kihűlni, maj centrifuga az biztonságos utána ?

Soha ne tegyel haver a fekete lora 2020.04.05. 14:05:22

Nem kell az ilyen vizsgalatokat elkapkodni, vegul is csak 8000 herevakarot fizetunk a WHO-nak nevezett gittegyletnel, akik meg abban sem biztosak, hogy kell-e maszk vagy nem.

muhaha

aranyláz 2020.04.05. 15:41:44

@Istencsászáralfakirály: persze, én is csináltam ilyet, mert itthon eszembe jutott, hogy hiába volt rajtam kesztyű vásárláskor, azzal megfogtam a bevásárlókocsit, aztán a kenyeret. Azt olvastam +60 C-fok felett elpatkol, szóval sütőben tuti(meg forró vízben is szerintem) De ezentúl inkább csomagolt pékárut veszek majd.

zsolt64 2020.04.05. 20:17:49

@aranyláz: OKé de ezt egy szakembernek kellene megerősítenie. ilyen praktikus tanácsokat kellene terjeszteni, mert forrásban levő vize mindenkinek van...
Nem olyat hogy a nyers tojást hipós vízben kell áztatni. már várom az első hipómérgezéseket.

Kövesd a táptudatokat Facebookon!

A csapat

 

Papp Andrea
szerző, gasztrobiológus

Kedvenc alapanyag: gombák
Kedvenc étel: anyukám lebbencslevese

 

_____________________________________

Nagy-Lackó Balázs
régész, néprajzkutató

A táplálkozástörténeti témák és a népi táplálkozással kapcsolatos cikkek felelőse.

Kedvenc alapanyag: articsóka
Kedvenc étel: az otthoni vasárnapi tyúkhúsleves

 

_____________________________________

 Zsignár Attila
lektor, szerkesztő

Első osztályú troll távoltartó és ötletelő társ.

Kedvenc alapanyag: csicseriborsó
Kedvenc étel: görög saláta

_____________________________________

 Papp András
lektor, szerkesztő 

Első osztályú troll távoltartó és ötletelő társ. 

Kedvenc alapanyag: az általam gyűjtött gombák
Kedvenc étel: kapros-tejfölös zöldbableves kolbásszal

Címkék

#health2018 (1) adalékanyag (4) agrookologus (1) állattenyésztés (1) allergia (1) azsiaikaposzta (1) bélflóra (3) bio (2) biológia (20) cékla (1) coca-cola (1) csíra (1) csíráztatás (2) cukor (23) diéta (1) E-szám (1) édesítők (9) egészség (49) élelmiszerbiztonság (3) elhízás (1) erdekes (2) érdekes (81) eritrit (2) ételek (14) étrend (2) evolúció (1) extrém diéta (12) extrém gyümölcsök (1) fahéj (1) fehérje (9) fehérjés-zsíros (23) fehér kenyér (2) fenntarthatóság (19) fogápolás (1) fogorvos (2) foltok (1) folyadékbevitel (1) főzés (1) gabona (2) gasztrobiologia (1) gasztronómia (10) glikémiás index (5) glikogén (2) glükóz (4) glutén (4) gomba (1) gombatoxin (1) health2018 (1) hormonok (1) hús (6) infografika (1) interjú (2) kalcium (1) kalória (4) karantén (1) keményítő (3) kihívás (2) kókuszolaj (2) koleszterin (5) koronavirus (3) kovasz (1) kutatás (1) laktóz (2) leptin (1) leptinrezisztencia (1) low-carb (1) magyar (2) Marics Balázs (1) méregtelenítés (1) mese (1) mezőgazdaság (1) mikrobiologia (1) mitegyek (1) napitaptudas (1) napraforgóolaj (1) növényi alapú (1) nyílt levél (1) omega-3 (5) otthonmaradok (1) oxálsav (1) paleo (9) pálmaolaj (1) pH (1) rák (2) recept (2) régészet (4) spenót (1) spórolás (1) sport (1) sportolók (1) sporttáplálkozás (1) svajc (1) szénhidrát (14) szezonalis (1) szezonkert (1) takarmánytermesztés (1) találós kérdés (1) táplálkozástudomány (1) tej (5) telítetlen zsírsav (1) telített zsírsav (2) teszt (6) történelem (8) vega (1) vegán (1) vegetáriánus (1) vendéglátás (2) vendégposzt (1) vesekő (1) vita (1) vitamin (11) vizelet (1) x-aktak (1) xilit (3) zöldség (1) zöldség-gyümölcs (17) zsír (6) zsír/olaj (6) zurich (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása
http://napitaptudas.blog.hu/