Az ételek és italok színének hatásairól már olvashattatok. Ezekről a furcsa megfigyelésekről azonban nem biztos...
- Egy 2014-es kísérlet résztvevői az ugyanannyi chilit tartalmazó salsát kevésbé érezték csípősnek, ha az kékre volt színezve.
- Minél intenzívebbre színeznek egy élelmiszerterméket, általában annál ízesebbnek és illatosabbnak gondoljuk, így nagyobb valószínűséggel vesszük le ezeket a boltok polcairól. Ételszínezékek miatt aggódók, figyelem: nem csak az élelmiszeripar az oka, hogy hozzáadott színezéket tartalmaznak egyes termékek, hanem a fogyasztók is!
- Ha egy csomag cukorka nem csak egyszínű, hanem változatos színű cukorkákból áll, akkor hajlamosabbak vagyunk belőle többet fogyasztani.
- Pszichoszomatikus rosszullét színektől
Egy különös kísérlet során steakből, sült krumpliból és borsóból álló fogásra invitáltak embereket. A helyszínen nagyon furcsa megvilágítást alkalmaztak, amelyben nem lehetett kivenni az adott ételek színét. A vendégek vígan falatoztak, mikor hirtelen felkapcsolták a rendes világítást, és meglátták, hogy a steak kékre van színezve, a krumpli zöldre, a borsó pedig piros. Többen azonnal rosszul lettek fizikálisan is. - Azokat az édes ételeket, amiket élénkebbre színeznek, akár 10%-kal édesebbnek érezzük, mint az ugyanolyan édes, de kevésbé színeseket. Most az ételfesték fajtájától függetlenül, ez az infó ’édességfüggőség’ esetén jól jöhet...
- Akad olyan kísérlet, ahol a 20-30 év közötti alanyok annál ízesebbnek érzékelték ugyanazt a csirkehúslevest, minél intenzívebbre volt színezve. A 60-90 év közötti korosztályt nem sikerült ugyanennyire megtéveszteni, náluk csak néhányan éreztek különbségeket.
- Amerikai kutatók egy vizsgálat során arra lettek figyelmesek, hogy a tesztalanyok 20%-a narancsízűnek érezte az amúgy meggyízű, de narancssárga italt. Viszont ha piros, zöld, vagy színtelen volt, mindenki eltalálta a meggy ízt.
- 8-9 éves korig inkább az italok színe alapján választunk, később egyre inkább az íz számít.
- A sárgarépa eredetileg lila volt, amit egyesek szerint a 17. században nemesítettek narancssárgává a holland királyi család kívánságának megfelelően.
(kép: Hartlin Nadar)
- Több mint 20 évvel ezelőtt piacra dobtak színtelen kólákat, azonban nem mutattak különösebb érdeklődést irántuk a fogyasztók. Egy épp tegnap megjelent hír szerint, a színtelen Pepsi Crystal-lal azért hamarosan újra megpróbálkoznak az USA-ban.
Ha tetszett, kövesd a táptudatokat Facebook-on!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.