Neked is feltűnt már, hogy úgy harcolnak saját igazukért az egyes diéták követői, mint némely vallás hívői? Paleósok aggódnak a szénhidrát- és gluténevők testi épségéért, vegánok botránkoznak meg a húst is fogyasztók alacsony etikai érzékén, és sorolhatnám. Ráadásul az egyes táborok folyamatosan hangoztatják, hogy náluk van a végső egészséges táplálkozás záloga, és titkon igyekszenek megtéríteni. Manapság nagyon divatos lenézni és utálkozni. Elég csak a konzervatív-liberális, menekültellenes-menekülttoleráns acsarkodásra gondolni. Legyen már végre béke, és hagyjuk békén a másikat azt enni, amit szeretne! Nem hiányoznak még a gasztronómiai hittérítések és keresztes háborúk is.
Figyelem! Természetesen az itt leírtak alól nyilván vannak kivételek, akik békén hagyják a másik hitrendszer tagjait, mind vallási, mind diéta szempontjából. Akinek nem inge, ne vegye magára.
Szerintem némely vallások és az egyes életmód-diéták között valóban van párhuzam:
- Az életmód-diétáknál is megjelenik a magasabb tudatosság érzése, a kollektív összetartozás egy közösséggel, akikkel együtt az igazság birtokában vannak. Ez ad egy plusz érzést, hiszen nem vagyunk egyedül, már Peti és Anikó is rájött, hogy a gluténnel évezredek óta mérgezzük magunkat stb.
- Ha megismernek egy nem hívőt, akinek éppen valami egészségügyi gondja van, vagy akár csak valamilyen szélsőségesebb fizikai tulajdonsága (pl. csak száraz arcbőr) már rögtön éreztetik, hogy ők pontosan tudják, mi a gond! Az illető glutént, tejet, húst eszik, vagy épp nem iszik még pi-vizet stb. A vallások is hajlamosak ugyanígy viszonyulni a nem-hívők lelki, mentális, erkölcsi problémáihoz. A kedvencem az, amikor harapófogóval kell kihúzni egy-egy szélsőséges életmód-diétát követőből, hogy azért neki is vannak egészségügyi gondjai. Persze egy igazi fanatikus igyekszik még önmaga számára is megmagyarázni, hogy az esetleges negatív tünetek biztos nem a táplálkozására vezethetőek vissza.
Pont az ilyen "foodfight"-okra nincs még szüksége az emberiségnek (kép: veganskateblog.com)
- Az egész életük megváltozott, miután felismerték az igazságot és követni kezdték, és persze azóta minden a legnagyobb rendben van velük. Veled meg még azért nincs, mert nem azt követed, amit ők… De még számodra is van remény, ha csatlakozol.
- Általában megvannak a vallási vezetők is, gondoljunk csak a híres magyar paleo gurura Szendi Gáborra, vagy Dr. Osborne gluténmentes harcosra, vagy a vegán vezérre, Dr. Champbell-re stb.
- Az egyes vallásoknak is megvannak a racionálisan is felfogható és igazolható előnyeik is (pl. több vallás közösségi szerepvállalása), de van egy hiten és hiedelmeken alapuló rendszerük, amit sokan szeretnének univerzális érvényűnek gondolni. Például a paleo diéta nagyon helyesen küzd a kevesebb egyszerű szénhidrát fogyasztásáért (ami teljesen jogos), de a diéta mögött lévő ideológiai háttér tényleg egy hitrendszerként fogható fel, semmiféleképp sem egy racionálisan bebizonyítható igazság. Vagy épp a vegán életmódot folytatók nagyon jó, hogy felhívják a figyelmet az emberiség túlzó húsfogyasztási szokásaira és az állattartás sokszor szörnyű körülményeire. Ez nagyon nemes dolog. De attól még az ember egy mindenevő állat, és sokan vagyunk, akik el tudjuk fogadni fajunk ezen „bűnét”, hogy megesszük a másik állatot.
- Az egyházaknak adományt fizetsz, könyveket vásárolsz, stb. Az életmód-diétáknak a termékeit veszed meg, így tartod fenn a mozgalmat. Tonnaszámra jelennek meg paleo, vegán stb. termékek a piacon, a legtöbb persze nagyon különleges, és a legegészségesebb a szervezeted számára.
- Az egyes vallásokban is előfordulhatnak súlyos torzítások, és tévedések. Hasonló ez ahhoz, amikor egy vegán orvos előadásán voltam, aki épp arról próbált meggyőzni minket, hogy a vegán étrend a legegészségesebb. Az előadáson ilyenek hangozottak el, hogy a tej 50%-a zsír, és a tejfogyasztó emberekben haláluk után boncoláskor meg lehet találni az évek során lerakódott tejfehérje maradványokat… Utóbbit meséltem egy patológusnak, nagyon jót nevetett rajta. Vagy éppen egyszer egy glutén ellen kampányoló hölgyet láttam gulyáslevest rendelni, aki elmagyarázta, hogy nem eszi meg a csipetkét belőle, és így nem jut be a szervezetébe liszt…
- Épp úgy, ahogy szerencsére egyre több különböző vallású ember elfogadja a másik hitét, nem ártana, ha a különböző életmód-diétákat követők is átvennék ezt a jó szokást. Semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy a paleo, a vegetáriánus-, a vegán, a makrobiotikus, vagy mondjuk éppen a szétválasztó diéta lenne az egész emberiség megváltását ígérő csodamódszer. Különbözőek vagyunk, teljesen más kinek mi válik be, tartsuk ezt tiszteletben.
- Soha, senki sem bizonyította be (és nem valószínű, hogy valaha is be fogja), hogy a szénhidrát/tej/tojás/hús stb. nem embernek való.
- Mivel olyan sokszínűek vagyunk, én el tudom képzelni, hogy valaki pl. nagyon kevés szénhidráttal is elvan, sőt jobban érzi magát. Azonban ettől nem lehet általános érvényességűnek kezelni, hogy akkor senki se egyen szénhidrátot. Az ilyen torzító hittérítés ellen küzd ez a blog is valahol. Hogy végre béke legyen, és fogadjuk el, hogy mindenikek más a jó. Jobban érzed magad szénhidrát/hús/tej stb. nélkül? Oké, de ne kezeld globális egészségügyi megváltásként, pláne ne próbáld meg alátámasztani tudományosan megalapozhatatlan vagy épp rosszul megalapozott információkkal.
Vajon ennek a kisfiúnak odaadtál volna paleo diétázóként egy szelet tejfölös fehérkenyeret? Esetleg vegánként egy rántott csirkecombot? Esetleg megpróbáltad volna meggyőzni, hogy a makrobiotikus táplálkozás az egyetlen járható út? (kép: histclo.com)
Ebben a nagy diéta-háborúban tudod mi a legszomorúbb? Hogy amíg mi itt próbálunk egymásra licitálni egészségügyileg meg csinosságilag az egyes szuper diétákat hirdetve, a Világ más területein, és néhol itthon is vannak helyek, ahol egy szelet sátánista fehérkenyérnek vagy egy minden lelkiismeretet nélkülöző disznótornak is remegő lábakkal örülnének, hogy végre ehetnek valamit. Én komolyan azt gondolom, hogy a bőség zavarában hajlamosak vagyunk elfelejteni mi is az étel tisztelete valójában, és helyette egy háború zajlik, hogy ki van feljebb az egészségtudatosságban, kinél van a végső igazság és az örök élet záloga. Az rendben van, és kell is, hogy foglalkozunk azzal, hogyan a legegészségesebb táplálkozni. De lássuk be életmód szinten ezen vitatkozni igazi luxus.
"Az étel nem egy vallás vagy politikai állásfoglalás. Az egyetlen ideologikus hit az étellel kapcsolatban, amit bárki ráerőltethet bárki másra, az az, hogy az elegendő mennyiségű, egészséges élelemhez való hozzáférés alapvető emberi jog kellene legyen."
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.08.08. 06:14:26
Az összetett étrendeknek kifejezetten vannak rituális vonásai.
Van ebben a témában még bőven lehetőség, érdemes folytatni :)
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.08.08. 06:24:25
1. Hit bizonyos vallási tételekben - ezek az étrend irányelvei.
2.Bizonyos rituálék gyakorlása, bennük való részvétel - vásárlási szokások, ételkészítési rituálék, speciális eszközök megvásárlása (vízlúgosító kütyü, stb.), csoportos előadások, klubfoglalkozások látogatása.
3.Vallási ismeretek - étrenddel kapcsolatos írások naprakész követése, alaptételek mantra szerű ismétlése az azok mögött álló tényszerűségek ismerete, megértése nélkül.
4.Vallási élmények - anekdotikus történetek, "nekem bevált", "Gizike meggyógyult a rákból a lugosítás után"
5.A vallás által előírt erkölcsi normák megtartása - "este 6 után nem eszek", "fehérjét a szénhidráttal ne keverd", stb. A klasszikus étrendi előírásoktól különbözik, hogy a szabályozásnak adódik egy erkölcsi többlet minősítése - ha betartod "igazi" palós/vega vagy, közösség részeként megbecsült a helyed - ha nem, akkor nem vagy "igazi". Fontos tétel, hogy a normák betartásához olyan pozitív/negatív vélt következmények társulnak, melyek szabályozó hatással bírnak az egyén szociális életére.
+1 karizmatikus mozgalmakra jellemző személyfüggő csoportidentitás. Kell a mozgalomhoz 1 karizmatikus "megváltó", illetve a sikeres személyekből követendő minták, "szentek" lesznek.
Lehet ezt nagyobb mélységekben is boncolgatni.
Pader 2016.08.08. 22:32:52
sage5 2016.08.09. 01:05:21
Kiprobaltam sokfele dietat mostanaban, 6 honap antikandida, 3 honap vegan, gluten, cukormentes stb.
Ugy erzem barmit is csinalok kifejezetten titkolnom kell, mert MINDENKI meg akarja magyarazni hogy az nekem miert rossz amit eppen csinalok.
Persze fokeppen olyan emberek is akik gatlastalanul es agyatlanul zabalnak mindent ami eppen veletlenul elejuk kerul.
Nem szolok senkinek egy szot se. Meglatjak h nincs a tanyeromon hus, es mar indul is a csoportos tamadas, amibol az jon ki h termeszetesen en vagyok a bigott.
Valahogy azt ereztem a cikked is errol szol es rohadtul nem vagyok ra kivancsi.
Ha tevedek bocsanat.
Hadd egyen mindenki amit akar, vagy hadd ne egyen amit nem akar. mindenki el tudja donteni milyen trendet kovet vagy nem kovet, inforamoldni manapsag mar konnyu.
A te bejegyzesedet meg nyugodtan vonatkoztasd a semmilyen dietat nem koveto emberekre is, mert ugyanolyan hulyek tudnak lenni. Pl igy: Miert kell keresztes hadjaratot folytatni a nem hagyomanyosan taplalkozok ellen?
Ez kb olyan mint eldonteni h ki a bunko a biciklisek vagy az autosok.
Nyilvan egyik sem, hanem az emberek azok ugy altalaban.
A tudatos es egeszseges taplalkozas meg nem vallas. Legalabbis szamomra biztos nem az.
Egyszer csokit ettem a munkahelyemen. Egyik kollegam azonnal ramtamadt: hahaa csokit eszel, te aki mindig az egeszseges eletmodrol papol!!!
Ebben csak az a vicces hogy soha nem mondok semmit senkinek h mit egyen, csak ha megkerdeznek miert nem eszem valamit valaszolok. (Mar azt se nagyon)
Neki ez ugy jon le hogy en vagyok a bigott egeszsegmanias. Ja lehet.
Csakhogy en teszek ra ti mit esztek.
sage5 2016.08.09. 01:05:55
Kiprobaltam sokfele dietat mostanaban, 6 honap antikandida, 3 honap vegan, gluten, cukormentes stb.
Ugy erzem barmit is csinalok kifejezetten titkolnom kell, mert MINDENKI meg akarja magyarazni hogy az nekem miert rossz amit eppen csinalok.
Persze fokeppen olyan emberek is akik gatlastalanul es agyatlanul zabalnak mindent ami eppen veletlenul elejuk kerul.
Nem szolok senkinek egy szot se. Meglatjak h nincs a tanyeromon hus, es mar indul is a csoportos tamadas, amibol az jon ki h termeszetesen en vagyok a bigott.
Valahogy azt ereztem a cikked is errol szol es rohadtul nem vagyok ra kivancsi.
Ha tevedek bocsanat.
Hadd egyen mindenki amit akar, vagy hadd ne egyen amit nem akar. mindenki el tudja donteni milyen trendet kovet vagy nem kovet, inforamoldni manapsag mar konnyu.
A te bejegyzesedet meg nyugodtan vonatkoztasd a semmilyen dietat nem koveto emberekre is, mert ugyanolyan hulyek tudnak lenni. Pl igy: Miert kell keresztes hadjaratot folytatni a nem hagyomanyosan taplalkozok ellen?
Ez kb olyan mint eldonteni h ki a bunko a biciklisek vagy az autosok.
Nyilvan egyik sem, hanem az emberek azok ugy altalaban.
A tudatos es egeszseges taplalkozas meg nem vallas. Legalabbis szamomra biztos nem az.
Egyszer csokit ettem a munkahelyemen. Egyik kollegam azonnal ramtamadt: hahaa csokit eszel, te aki mindig az egeszseges eletmodrol papol!!!
Ebben csak az a vicces hogy soha nem mondok semmit senkinek h mit egyen, csak ha megkerdeznek miert nem eszem valamit valaszolok. (Mar azt se nagyon)
Neki ez ugy jon le hogy en vagyok a bigott egeszsegmanias. Ja lehet.
Csakhogy en teszek ra ti mit esztek.
sage5 2016.08.09. 01:07:01
Kiprobaltam sokfele dietat mostanaban, 6 honap antikandida, 3 honap vegan, gluten, cukormentes stb.
Ugy erzem barmit is csinalok kifejezetten titkolnom kell, mert MINDENKI meg akarja magyarazni hogy az nekem miert rossz amit eppen csinalok.
Persze fokeppen olyan emberek is akik gatlastalanul es agyatlanul zabalnak mindent ami eppen veletlenul elejuk kerul.
Nem szolok senkinek egy szot se. Meglatjak h nincs a tanyeromon hus, es mar indul is a csoportos tamadas, amibol az jon ki h termeszetesen en vagyok a bigott.
Valahogy azt ereztem a cikked is errol szol es rohadtul nem vagyok ra kivancsi.
Ha tevedek bocsanat.
Hadd egyen mindenki amit akar, vagy hadd ne egyen amit nem akar. mindenki el tudja donteni milyen trendet kovet vagy nem kovet, inforamoldni manapsag mar konnyu.
A te bejegyzesedet meg nyugodtan vonatkoztasd a semmilyen dietat nem koveto emberekre is, mert ugyanolyan hulyek tudnak lenni. Pl igy: Miert kell keresztes hadjaratot folytatni a nem hagyomanyosan taplalkozok ellen?
Ez kb olyan mint eldonteni h ki a bunko a biciklisek vagy az autosok.
Nyilvan egyik sem, hanem az emberek azok ugy altalaban.
A tudatos es egeszseges taplalkozas meg nem vallas. Legalabbis szamomra biztos nem az.
Egyszer csokit ettem a munkahelyemen. Egyik kollegam azonnal ramtamadt: hahaa csokit eszel, te aki mindig az egeszseges eletmodrol papol!!!
Ebben csak az a vicces hogy soha nem mondok semmit senkinek h mit egyen, csak ha megkerdeznek miert nem eszem valamit valaszolok. (Mar azt se nagyon)
Neki ez ugy jon le hogy en vagyok a bigott egeszsegmanias. Ja lehet.
Csakhogy en teszek ra ti mit esztek.
midnight coder 2016.08.09. 07:07:19
midnight coder 2016.08.09. 08:08:37
Azért azt is tegyük hozzá, hogy ahol éhezés van, ott általában ezért az ott lakó lakosság a felelős, akik úgy vállaltak be 10 gyereket, hogy már a szülőknek sem volt mit enni. Az 50-es években a szírek is csak vagy máfél millióan voltak, most meg több mint 20 millió van belőlük. De nekik még lehet mondani hogy ott volt az olaj a seggük alatt, volt mire szaporodni. De ugyanazt eljátszotta a legtöbb afrikai és ázsiai ország is, ahol viszont a világon semmi nincs csak néhány kecske meg keselyű.
midnight coder 2016.08.09. 08:09:26
2016.08.09. 08:44:43
Amikor olyan "érvek" jönnek elő, hogy a húsevők azok erkölcsi nullák, meg minden húsevőt ki kellene irtani meg hogy az állatoknak jogai vannak, akkor tudom, hogy a vegánizmus egy vallás.
A többi diéta próbál tudományos vagy annak tűnő érveket felhozni, amikkel lehet tudományos alapossággal vitatkozni. Ilyen a paleo is, ami nem biztos, hogy maga a tutiság, de próbálnak mellette az evolúció alapján érvelni.
A vegánok viszont már rég áthágták a vallások határvonalát. Erkölcsi, vallásos indokokra, állatok nemlétező jogaira hivatkoznak folyton. És kirekesztőek is. Mert egy sárgarépa az a szemükben egy senki, egy csirke meg egy totemállat. Sajnos ezzel beleesnek abba a kategóriába, amivel ők vádolnak másokat. Ez a fajizmus. Csak mert állatnak született egy lény, máris több védelmet élvez, mint egy almafa. Képmutató vallásos maszlag!
Persze paleoban meg van jó adag áltudomány, Szendi az önjelölt táplálkozástudós kinyilatkoztat. De ezek a paleo tézisek tudományosan cáfolható badarságok.
A vegánoknak viszont döntően vallási, álerkölcsi érvei vannak, amikkel szemben tudománynak nincs fegyvere, mert magukat a tudományon kívülre helyezték.
John Doe3 2016.08.09. 09:05:37
odamondó 2016.08.09. 15:10:12
Ezt amúgy én olyan irányba vittem tovább, hogy a világon minden vallás. Az is amikor beszélsz vagy olvasod a fanatikus vallás ellenes embereket. Mivel nincs semmi bizonyítva, hogy miért élünk a földön ebből automatikusan az következik, hogy mindenki kreál magának egy "vallást" amihez tartozhat.
i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2016.08.11. 10:35:59
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.08.11. 17:45:10
A paloelit étrend nem vallás. Ahogy a többi étrend szigorúan véve szintén nem vallás.
Vallássá (illetve ahhoz hasonló jelenséggé) az által válik, hogy a művelői meghatározott módon viszonyulnak a kérdéshez és bizonyos, vallásoknál (ide értve a karizmatikus mozgalmakat) megtapasztalt jelenségek lépnek fel. Ez önmagában nem pozitív vagy negatív minősítést jelent, hanem egyfajta ténymegállapítás.
"Nem akarunk meggyőzni senkit. Próbálja ki, ha jónak találja, kövesse."
Ez viszont (ne haragudj) masszív térítő duma, keleti szektáknál tucatszámra futottam bele ebbe. Általában bevezetőnek valami kis meditáció, jóga, stb. majd ha horogra akadt a kliens, akkor jöttek a komolyabb beszervezős akciók.
"Nem szabad az összes diétát divatnak kikiáltani."
Egyet értek. A paleónak kifejezetten rosszat tett, hogy eldivatosodott. A biztos alapokat feladta a könnyű, népszerűség hozta sikerért.
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.08.11. 17:47:51
1. Ha nem olvasol el egy cikket, ne szólj hozzá. Könyvet sem illik a borítójáról megítélni.
2. Mindenkinek joga van kipróbálni azt, amit szeretne - de éppen a diétáról diétára való ide-oda váltogatás az, ami gyanús a táplálkozási szakemberek előtt.
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2016.08.11. 17:53:48
Nem mondanám ki, hogy táplálkozástudomány nem létezik - a probléma az, hogy sokkal nehezebb benne fix pontokat találni, mint a természettudományokban, mert komplex kémiai rendszerek kölcsönhatása a lényeg - azt viszont nehéz egy bizonyos határokon túl egzakt módon vizsgálni.
Pl. tudjuk, hogy egy adott aminosav milyen metabolikus utakon megy végig a szervezetben - de hogy ez milyen módon kölcsönhat a sok ezernyi más reakcióval, az már jóval bonyolultabb ügy.
"ahol 20 éven át tűzzel-vassal irtok valamit, aztán hirtelen rájövök hogy bocsika, alapvetően nem is annyira rossz amit tiltottam, az nem tudomány hanem kuruzslás"
Nem akarok vészmadárkodni, de akkor a fizika jelentős területe kuruzslás. Ha az elmúlt 200 évet nézem, a fizika története komoly paradigmaváltásokkal van tele, ma is van pár "megtaláltuk az X részecskét - ja mégse" történet.
A táplálkozástudomány jóval fiatalabb, az alapkövek azért elég stabilak, a tápanyagok metabolikus útjait alaposan és stabilan feltérképezte a kutatás. Az a terület, amivel most küzd a tudomány - hogyan egyen valaki, hogy 50 év múlva is egészséges maradjon, miközben tucatnyi tényező folyamatosan változik - az már komolyabb kihívás.
elvagyok 2016.09.06. 22:13:53
Nem ez az első poszt itt a blogon, ami lényegében semmiről nem szól. Nagyon jó lenne végre, ha konkrét táplálkozással kapcsolatos kérdésekkel is foglalkozna, pláne oly módon, hogy abból konkrétan kiderülne, mit és miért gondol úgy, ahogy. A szerző, persze, ha már annyi papírja van... :-)
Mindjárt javasolnék is egyet: mit egyen / igyon egy crohn beteg? Persze nem ám úgy, hogy bemásol valahonnan valamit, hanem a saját véleményét osztaná meg, megindokolva, lehetőleg saját példákkal, bizonyítékokkal alátámasztva. Jó vitaindító lehetne, talán...
A reputáció tovább növekedne szerintem, és persze korrektebb is lenne, ha az általa lenézett guruk valamelyikével személyesen felvenné a kapcsolatot, legyen Szendi, ha már nevén nevezte :-))), s egy (inkább több) kérdésben nagy nyilvánosság előtt vitába szállna vele... Biztos nagyon tanulságos lenne... :-)
Ilyen színvonalú bejegyzésekkel a gondolkodó emberekre nem fog hatni, legfeljebb csak a hívőkre, főként a sajátjaira... :-)))
elvagyok 2016.09.06. 22:36:05
Remélem az Ön gyerekéről ha van / lesz, soha nem fog ilyen kép készülni és bízom benne, hogy nem is lesz ilyen módon "hasznosítva"...
Anowon 2016.09.06. 22:43:04
"Nagyon jó lenne néha, ha konkrét táplálkozással kapcsolatos kérdésekkel is foglalkozna" :D ugye te nem olvasod a blogot, úgy oltasz...?
Amúgy táplálkozástudományi szakemberként nem biztos, hogy a szerzőnek kéne nyilvánosan észt osztani egy crohn beteg táplálkozásáról (nem mintha tudnám, mi az, de nem is lényeg), mert se nem orvos, se nem releváns tapasztalattal stb bíró klinikai dietetikus.
Ha semmiről nincs állásfoglalása a blognak, akkor "hívői" hogy lennének?
Bonts egy sört inkább szerintem, ezt még gyakorolni kell.
elvagyok 2016.09.07. 22:38:52
Így lesz a sokszor hangoztatott marhaságokból közismert „tény”… :-))))
Gondolom a forrásanyagait mind hülyék írják, és Ön szerencsére személyesen is ismeri mindet, munkásságukból is gondolom naprakész ha ennyire határozott véleménye van... :-)))) Ma már megérte felkelni... :-)))
Az pedig tényleg hab a tortán, hogy pár évvel ezelőtt az IPM az ország egyik neves dietetikus szaktekintélye és eme Ön által „áltudományosnak” titulált ember között nyílt (mik vannak…) vitának adott teret: feltettek jó pár kérdést és mindkét félnek megadták a válasz / viszonválasz lehetőségét. Az eredmény zseniális lett: a „híres-neves” dietetikus minden válaszát visszavonta s eltűnt, mint a kámfor, pedig lett volna alkalom földbe gyalázni… Elmaradt... Megjegyzem ezen végkifejletnek egyáltalán nem örülök, de ez van...
De ha már felhozta az áltudományos hülyeséget, akkor itt jegyezném meg, hogy sajnos szegény blogger is az áltudományosság áldozatául eset, ha megkésve is, ugyanis a tojásról szóló posztjában hivatkozott 88 éves bácsi esetét Szendi úr már 2009-ben megírta, igaz, ő jóval szélesebb összefüggésiben (és jóval szélesebb szakirodalomra támaszkodva) vizsgálta a tojás és a koleszterin kérdését, és, le sem merem írni, ő is a tojás szabad fogyasztása mellett foglalt állást. :-))) Mik vannak!! :-)))
Sajnos ön téved: táplálkozástudományi kérdésekkel foglalkozóknak nagyon is tisztába kell lenni az egyes élelmi alapanyagok esetleges allergén tulajdonságaival, arról nem is beszélve, hogy nem egy betegség (különösen igaz ez az autoimmun betegségekre) kialakulásában (elfajulásában) egyre inkább úgy tűnik, hogy meghatározó szerepet tölt be a bevitt élelmiszer, annak összetétele, mennyisége, azaz a kérdés nem megkerülhető. Sajnos ezen megfontolásokat elvétve látni...
A blog sajnos úgy "javasol" valamit nem egyszer, hogy a kockázatokat, azok mértékét, nem kellően mérlegeli, lásd pl. lektinek - a bejegyzés alapján én el nem tudom dönteni, hogy most akkor mi is van. Arról nem is beszélve, hogy én nem tudok olyan vizsgálatról, ahol a lektin érzékenységet, annak mértékét vizsgálnák, így honnan fogom tudni, hogy fogyaszthatom-e? A blogger szerint mindezek ellenére mehet, hiszen tiltva nincsen... Na innen indul a hit, jöhetnek a hívők... :-)))
Szóval jó sörözést kívánok... :-)))
i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2016.09.08. 17:20:53
elvagyok 2016.09.09. 08:40:58
Mondjuk a semmitmondó, nem egy esetben már rég meghaladott infókat tartalmazó posztok száma is növelik a blog "súlyát" - legalábbis statisztikailag... :-))))
(A tekintélyét kevésbé, de hát ahogy Ön mondta, a számok mindenek felett!!! :-))))) )
...
i.a.p. · http://napitaptudas.blog.hu/ 2016.09.10. 13:09:10
elvagyok 2016.09.11. 11:53:34
Ha egy kicsit is odafigyelt volna arra, amit írtam, és kicsit is logikusan gondolkozott volna, ha már, akkor legalább egy percre elmerengett volna azon, hogy miért írhattam az IPM-es sztori után azt az egy mondatot, amit írtam. Ha ez megtörtént volna, akkor nem ajánlaná nekem, hogy írjak paleos blogba inkább.
Segítek. 1. A hívők, mert sajnos valóban vannak szinte mindenütt, örülnek, hogy lám-lám megfutamodott a "szakma". Ezt inkább nem fejteném ki, röviden: sok ember ez alapján választ hiteles embert., katasztrófa. 2. Az úgynevezett szakma ezek szerint lehet, hogy még sem annyira felkészült, naprakész, mint próbálja elhitetni, vagy pedig, ha "guruval" kerül szembe , eszköztelen vele szemben. Az érdekes megint, hogy mi ennek az oka. Az kicsit elgondolkodtató, hogy amikor mondjuk Norbi mond valamit, akkor egy emberként vetik rá magukat a szakik. Könnyebb célpont??? Ilyenkor miért működnek ennyire a reflexek??? Vagy tényleg akkora hülyeségeket mond? ÉS méh lehet ezer más ok is...
Paleos blogok nem érdeklenek, az eslő hozzászólásomban világosan leírtam, Szendi munkájából mit tartok értékesnek, el nem tudom képzelni, mit nem lehet abból érteni. De nem csak őt olvasom, de ez maradjon köztünk... :-)
Az érzelmi vonalat meg nyugodtan hagyhatjuk... :-))) Ami pedig a vádaskodást illeti, mást ne mondjak, elég csak a pl. c-vitaminról szóló posztját nézni...
Egyébként ha már c-vitamin, reagálva 4g-os felső határt illetően: én legalább 8-10 éve 4-5g-ot fogyasztok, sőt, ha nagy ritkán betalál az influenza, akkor többet is, aminek az a mellékhatása, hogy sokkal rövidebb idő alatt túlesek rajta és sokkal enyhébbek a tünetek. És nem lett vesekövem sem, amivel szokták a nagyérdeműt riogatni. A 60mg (tudom 90 van a cikkben) pedig még a 2. világháborús időkből származik, azért ezen már túl kénne lépni. Elég egy gyógyszertárba belépni...
Azt pedig, mint műveletlen, már lesem merem írni, hogy rákbetegek kezelésében úgy tűnik, hogy az intravénásan adott c-vitaminnal biztató eredményeket lehet elérni, de ezek még kísérleti stádiumban vannak. Igaz, hogy beadott dózis nagyságrenddel nagyobb a szájon át bevehető mennyiségnek, meg ugye vannak felszívódási korlátok is... Ha valami nem lenne logikus, nyugodtan kérdezzen... :-))) (és nem dühből írtam a :-)))-t, bármennyire is szeretné... :-)))) )